Sub ochii noștri acoperiți brutal de propaganda „beligeranților
politici”, tendințele mondiale de reașezare geopolitică determină agresiv RETRASAREA zonelor de influență, Linia Roșie sau Cortina de Fier a noului Război rece
ce poate exploda oricând în AL TREILEA RĂZBOI MONDIAL care de altfel, pentru profesioniști, este vizibil
deja ca fiind activat. http://icepaliga.blogspot.ro/2014/11/ne-jucam-cu-inevitabilul-razboi.html
Și iată cum istoria se repetă, ciclic, și în
această perspectivă, s-au desenat și fundamentat deja doctrine militare
specifice, vedem cum s-au antrenat și se antrenează intens, zi de zi, trupe speciale și
ofițeri de stat-major cu planuri elaborate doct, de atac și contra-atac, de
ofensivă și contraofensivă și s-au creat în teren facilitățile necesare pentru
a justifica chipurile necesitățile de APĂRARE pentru forțelor armate proprii
sau de intervenție ale alianțelor de securizare a teritoriului.
Apar ca ciupercile organizații paramilitare
special antrenate în vederea unei eventuale invazii sau pentru presiuni zonele specifice
unei politici de retrasare a teritoriilor.
Ambele tabere, bipolare sau multipolare, încearcă
să vadă cât de eficientă le este doctrina elaborată de structurile lor de
comandă și decizie politică și derulează acțiuni cât mai aproape de „linia
roșie” subiectiv impusă și agresiv motivată dar juridic imposibil de documentat și condamnat ca și agresiune.
„...Departamentul Apărării afirmă că misiunea
politică și militară a SUA în epoca de după Războiul Rece va fi să se asigure
că nu
se va permite apariția nici unei supra-puteri rivale în Europa occidentală, în Asia sau în
teritoriile fostei URSS.”
Sursa:
DEFENSE PLANNING GUIDANCE,
Departamentul pentru Apărare al SUA, 1992 (condus atunci de Dick Cheney,
devenit vice-președinte al SUA în perioada președinției lui George Bush Jr.)
Acest document, strict confidențial, era în
favoarea ideii preconcepute a unei lumi unipolare ... Se sugerează că SUA-NATO își
pot extinde interesele și angajamentele lor
de export de securitate către țările Europei de Est și de Vest, asemănător
celor oferite Arabiei Saudite Kuweitului și celorlalte state arabe din Golful
Persic dar și în multe alte zone ale lumii. Vezi și agrementul pentru Deveselu din 13-Sep-2011 în engleză și română de aici
Rusia era
considerată ca fiind incapabilă de reacție după destrămarea URSS și că a rămas captivă unei doctrine și
unei tehnici militare învechite. De aceea și surpriza apariției unei Rusii
active și bine dotate ce a surprins nepermis de profund comandamentele NATO și liderii
SUA.
Incidentul submarinului Șciuka
din 2012 este chiar emblematic pentru a înțelege deruta creată în lume și apoi
chiar cu efectele Crimeea. La ripostă s-a creat invariabil problema Ucrainei,
în coasta Rusiei, dar problematică ca și securitate pentru estul Europei prin
conflictul activ și mai ales prin tendințele de schimbare a statutului Mării Negre.
http://icepaliga.blogspot.ro/2014/09/cauzele-si-consecintele-dislocarii.html
http://icepaliga.blogspot.ro/2014/09/cauzele-si-consecintele-dislocarii.html
La o zi după anexarea Crimei, Serghei Lavrov,
ministrul de Externe al Federației Ruse, a afirmat că Rusia va continua să
protejeze cu toate puterile sale interesele conaționalilor săi de oriunde s-ar
afla ei. Nu a populațiilor de origine sau limbă rusă, ci a conaționalilor,
termen care presupune recunoașterea automată a unei cetățenii ruse care le dă
dreptul la o protecție extinsă și care, în caz de referendum, poate justifica
acceptarea unei cereri de reunificare cu patria-mamă.
Vă sună cunoscută doctrina asta clamată și în sânul
Europei chiar în preajma României? Europa se schimbă prin precedentele juridice
create de Occident în Serbia (Kosovo), în Italia, în Spania în Germania
etc.etc. dar și Transnistria și Găgăuzia.
România, în termen de șase luni de la alegerea
noului președinte trebuie să emită „Doctrina de securitate națională” sau după alți autori „Politica națională de securitate”.
DEFINIȚIE: Politica națională de securitate (PNS) este cadrul în care este descris modul cum o țară asigură securitatea statului şi a cetățenilor și se prezintă adesea sub forma unui document structurat.
Definiție preluată din DCAF Backgrounder-„Politica naţională de securitate”.
Uneori, PNS face obiectul unei legislații specifice.
De exemplu, în Statele Unite președintele trebuie să prezinte anual Congresului o strategie națională de securitate, deși în practică acest lucru nu se întâmplă chiar în fiecare an.
În Letonia, Parlamentul trebuie să aprobe o PNS scrisă de Cabinet și aprobată de Consiliul Național al Securității în fiecare an. În alte cazuri, inițiativa elaborării unei strategii de securitate aparține executivului.
În Federația Rusă, de exemplu, Consiliul Național al Securității elaborează strategii de securitate care sunt aprobate de executiv.
În Austria, Parlamentul a creat în 2001 un Consiliu Național al Securității care are sarcina de a stabili orientarea politicii.
Unele state, cum ar fi Marea Britanie, Franța și China, nu au o PNS ca document unic și structurat, ci se bazează pe politicile de apărare sau cărțile albe care de regulă se concentrează doar pe apărarea națională. Alte state nu dau publicității documentele lor de politică sau nu au politici cuprinzătoare privind securitatea sau apărarea sub formă de documente.
Și totuși, scolastic, ca regulă generală, PNS este ierarhic superioară POLITIC altor politici de securitate, cum ar fi doctrina militară, strategia de securitate națională sau sub altă denumire.
Definiție preluată din DCAF Backgrounder-„Politica naţională de securitate”.
Uneori, PNS face obiectul unei legislații specifice.
De exemplu, în Statele Unite președintele trebuie să prezinte anual Congresului o strategie națională de securitate, deși în practică acest lucru nu se întâmplă chiar în fiecare an.
În Letonia, Parlamentul trebuie să aprobe o PNS scrisă de Cabinet și aprobată de Consiliul Național al Securității în fiecare an. În alte cazuri, inițiativa elaborării unei strategii de securitate aparține executivului.
În Federația Rusă, de exemplu, Consiliul Național al Securității elaborează strategii de securitate care sunt aprobate de executiv.
În Austria, Parlamentul a creat în 2001 un Consiliu Național al Securității care are sarcina de a stabili orientarea politicii.
Unele state, cum ar fi Marea Britanie, Franța și China, nu au o PNS ca document unic și structurat, ci se bazează pe politicile de apărare sau cărțile albe care de regulă se concentrează doar pe apărarea națională. Alte state nu dau publicității documentele lor de politică sau nu au politici cuprinzătoare privind securitatea sau apărarea sub formă de documente.
Și totuși, scolastic, ca regulă generală, PNS este ierarhic superioară POLITIC altor politici de securitate, cum ar fi doctrina militară, strategia de securitate națională sau sub altă denumire.
Așadar, cu atât mai mult cu cât și schimbările
geopolitice și militare actuale impun o nouă adaptare a doctrinelor NATO și ale
Rusiei la situația de multipolaritate a lumii, România trebuie să-și reevalueze PNS.
Potrivit unor diplomați și analiști ruși, Moscova speră să consolideze și Organizația de Cooperare de la Shanghai, înființată de China, Rusia, Kazahstan, Kîrgîzstan și Tadjikistan în 1996, pentru a deveni o alianță de securitate mai adaptată necesităților și firesc, mai importantă. http://icepaliga.blogspot.ro/2014/03/semnificatia-rezultatelor-din-crimeea.html
Potrivit unor diplomați și analiști ruși, Moscova speră să consolideze și Organizația de Cooperare de la Shanghai, înființată de China, Rusia, Kazahstan, Kîrgîzstan și Tadjikistan în 1996, pentru a deveni o alianță de securitate mai adaptată necesităților și firesc, mai importantă. http://icepaliga.blogspot.ro/2014/03/semnificatia-rezultatelor-din-crimeea.html
Autoritățile ruse au anunțat în septembrie 2014,
cu două zile înainte de deschiderea summitului alianței NATO, în Țara Galilor,
că până la sfârșitul anului 2014 își vor readapta „noua doctrină militară”. ( O versiune actualizată a doctrinei militare ruse a fost adoptată iată, la 26 decembrie 2014).
Doctrină militară rusă, în vigoare, actualizată din
2010 și acum reactualizată în 26 decembrie 2014, se bazează totuși pe un document aprobat la o sesiune a Consiliului de Securitate
la 2 noiembrie, 1993.
În consecință sub presiunea noilor evenimente internaționale este nevoie de o actualizare stringentă și de aceea doctrina își va schimba conținutul vizavi de factorii de risc după cum a rezultat și din declarațiile lui Putin dar și deciziile Dumei de Stat ale Federației Ruse cunoscută și sub numele de Consiliul Federației Ruse sau Sovietul Federației. Comisiile de specialitate care emit documentul intitulat la ruși "GHIDUL PRINCIPAL PRIVIND DOCTRINA MILITARĂ A FEDERAȚIEI RUSE" sunt Comitetul pentru Apărare și Securitate și Comitetul pentru afaceri externe care au inițiat documentul ce a fost legalizat oficial prin decretul prezidențial Nr.1833 - 02 noiembrie 1993.
În consecință sub presiunea noilor evenimente internaționale este nevoie de o actualizare stringentă și de aceea doctrina își va schimba conținutul vizavi de factorii de risc după cum a rezultat și din declarațiile lui Putin dar și deciziile Dumei de Stat ale Federației Ruse cunoscută și sub numele de Consiliul Federației Ruse sau Sovietul Federației. Comisiile de specialitate care emit documentul intitulat la ruși "GHIDUL PRINCIPAL PRIVIND DOCTRINA MILITARĂ A FEDERAȚIEI RUSE" sunt Comitetul pentru Apărare și Securitate și Comitetul pentru afaceri externe care au inițiat documentul ce a fost legalizat oficial prin decretul prezidențial Nr.1833 - 02 noiembrie 1993.
Oricare ar fi rezultatul continuării lucrărilor
la versiunile revizuite, actualizate, există motive să ne așteptăm ca
principalele sale puncte să rămână aceleași dar, în esență, se vor schimba factorii
de risc și mula modul de acțiune în gestionarea lor potrivit intereselor reevaluate.
Deja asistăm și la o nouă rundă de înzestrare în avalanșă cu armament strategic și la o redislocare a acestora după noi Planuri de Apărare și Securitate.
Mai mult, se conturează un război financiar cu totul nou.
În cartea “Războaiele Trezoreriei”, a lui Juan Zarate, excluderea din sistemul financiar internațional centrat pe dolar este descrisă ca o “bombă cu neutroni” utilizată mai curat decât orice altă armă. Când o țară urmează să fie izolată, Departamentul american al Trezoreriei aruncă anatema asupra unor bănci care sunt suspectate că ar fi implicate în activități teroriste sau în spălarea de bani. Juan Zarate, care este arhitectul actualului război financiar mondial și a fost oficial în Departamentul Trezoreriei, spune că această acțiune este mai puternică decât orice armă militară.
Deja asistăm și la o nouă rundă de înzestrare în avalanșă cu armament strategic și la o redislocare a acestora după noi Planuri de Apărare și Securitate.
Mai mult, se conturează un război financiar cu totul nou.
În cartea “Războaiele Trezoreriei”, a lui Juan Zarate, excluderea din sistemul financiar internațional centrat pe dolar este descrisă ca o “bombă cu neutroni” utilizată mai curat decât orice altă armă. Când o țară urmează să fie izolată, Departamentul american al Trezoreriei aruncă anatema asupra unor bănci care sunt suspectate că ar fi implicate în activități teroriste sau în spălarea de bani. Juan Zarate, care este arhitectul actualului război financiar mondial și a fost oficial în Departamentul Trezoreriei, spune că această acțiune este mai puternică decât orice armă militară.
"DOCTRINĂ
MILITARĂ", reprezintă așadar un agregat sistematizat de opinii fundamentale OFICIALE
(de linii directoare), concentrate într-un singur document, cu privire la
prevenirea războaielor și conflictelor armate, și ATENȚIE!!! la ruși și cu
privire la natura și metodele de salarizare a executanților de toate gradele și
din toate serviciile, precum și de organizare a activității statului,
societății și cetățenilor (la noi cetățenii sunt obligați și prin Constituție să asigure securitatea militară a României și a aliaților săi NATO).
Cu cât participanții la formularea PNS sunt mai numeroși, cu atât asumarea acestei politici este mai amplă și, ca atare, punerea ei în aplicare este mai eficientă.
În Elveţia s-a recurs la o abordare specifică, în două etape, pentru elaborarea ultimei PNS: mai întâi s-a organizat o amplă consultare a tuturor factorilor socio-politici, în urma căreia a fost redactat și înaintat guvernului un raport cu caracter ne-angajant, cuprinzând sugestii pentru PNS; apoi, un organism guvernamental a redactat un raport cadru, luând în considerare conținutul primului raport. Documentul a fost apoi aprobat de legislativ.
Vezi și documentația de AICI dar și referințele de AICI.
Dar dacă sunteți profesioniști este suficient să postez doar știrea: „NATO îi învață pe piloții polonezi să folosească arma nucleară” și deja am bulversat complet ORICARE din actualele doctrine elaborate FĂRĂ ducerea unui război nuclear. Numai privit sub aspectul protecției populației situația se schimbă radical și am și declanșat alarmele doctrinare.
Cu cât participanții la formularea PNS sunt mai numeroși, cu atât asumarea acestei politici este mai amplă și, ca atare, punerea ei în aplicare este mai eficientă.
În Elveţia s-a recurs la o abordare specifică, în două etape, pentru elaborarea ultimei PNS: mai întâi s-a organizat o amplă consultare a tuturor factorilor socio-politici, în urma căreia a fost redactat și înaintat guvernului un raport cu caracter ne-angajant, cuprinzând sugestii pentru PNS; apoi, un organism guvernamental a redactat un raport cadru, luând în considerare conținutul primului raport. Documentul a fost apoi aprobat de legislativ.
Vezi și documentația de AICI dar și referințele de AICI.
Dar dacă sunteți profesioniști este suficient să postez doar știrea: „NATO îi învață pe piloții polonezi să folosească arma nucleară” și deja am bulversat complet ORICARE din actualele doctrine elaborate FĂRĂ ducerea unui război nuclear. Numai privit sub aspectul protecției populației situația se schimbă radical și am și declanșat alarmele doctrinare.
Doctrina Militară prezintă sintetic rolul autorităților țării în asigurarea instruirii,
cooperării, apărării și, dacă este necesar, pregătirea pentru război și ducerea
unui război. Vezi și http://icepaliga.blogspot.ro/2014/10/tendinte-actuale-deosebite-in-ducerea.html
Deși o doctrină
militară este de regulă o doctrină strict defensivă știința militară ne învață
că CEA MAI BUNĂ APĂRARE ESTE … OFENSIVA.
Atribuțiile
autorităților militare și civile și a forțelor armate oficiale sunt descrise în
conformitate cu tratatele internaționale semnate și ele trebuie să corespundă
pentru diferite scenarii pe timp de pace dar mai ales la un război total.
Există, de asemenea
descrieri ale mediilor în care forțele armate ar putea să funcționeze, potrivit
doctrinei, atât acasă, cât și în străinătate, variind de la tulburări civile la
conflicte locale și globale și de menținere a păcii internaționale.
Proiectul oricărei
Doctrine Militare listează invariabil, CONCRET, factorii și amenințările cu
risc crescut la care se percepe oficial ca fiind amenințări potențiale, atât
interne, cât și externe de natură să afecteze securitatea noastră națională și
a alianței NATO.
Ceea ce este
totalmente neadecvat oricărei doctrine militare este carența inadmisibilă a
LEGISLAȚIEI internaționale de definire a AGRESORULUI
și a AGRESIUNII, situație cauzată de
lipsa nejustificată de interes a organismelor ONU și ale Consiliului de
Securitate în a defini CLAR aceste două elemente fundamentale de condamnare a
agresorului și constatare a agresiunii. Vidul acesta legislativ duce la
amplificarea variantelor actuale de agresori și agresiuni pe o paletă extrem de
complexă ce creează și o PIAȚĂ a declarațiilor fără fond și formă care aburesc
populația lumii cu păreri și afirmații docte, dar în afara normelor juridice
reglementate de organismele internaționale.
Este de reținut că
Doctrina Militară a Rusiei are astăzi, actualizat, unele componente specifice
ce nu se regăsesc în conceptele NATO.
Doctrina militară rusă este implementată unificat
și unitar de sistemul statului centralizat și asigură gestionarea militară dar și
economică și de politică externă. Activitățile sunt coordonate în limitele competențelor
subsistemelor statale, a tuturor ramurilor și organele de autoritate de stat, asociațiile
obștești dar și cetățenești pentru realizarea unui set de politici-diplomatice,
economice, sociale, de informații, juridice, militare și alte măsuri menite să
asigure securitatea militară a Federației Ruse și aliaților săi.
Sursa: "Ghidul Principal privind Doctrina Militară a
Federației Ruse".
Sunt apoi descrise atât elementele de politică
externă, cu accente clamate ca defensive, dar și ale fiecărei structuri
antrenate în securitatea națională. Pentru cei doritori de cunoaștere aprofundată recomand să citească suplimentar și lucrarea
http://ro.scribd.com/doc/146478416/CURS-POLITICI-%C5%9EI-STRATEGII-DE-SECURITATE-NA%C5%A2IONAL%C4%82#scribd
http://ro.scribd.com/doc/146478416/CURS-POLITICI-%C5%9EI-STRATEGII-DE-SECURITATE-NA%C5%A2IONAL%C4%82#scribd
Mă voi limita la unele situații relativ recente
vizavi doar de unele forțe strategice antrenate și în politica externă a
Federației Ruse sau a NATO și SUA vizavi și de implicațiile pentru România.
Relativ recent, a făcut vâlvă în spațiul
internațional o acțiune ce nu poate fi calificată juridic nicăieri în legile
războiului și definirea agresorului și a agresiunii.
Unul (sau mai multe) submarin/e rusești de tipul
Șciuka-B (Știuca, în limba rusă) echipat/e cu rachete de croazieră cu raza
lungă de acțiune au navigat ATENȚIE!!! o lună de zile în apele Golfului Mexic în
largul coastelor SUA. Submarinul a fost detectat doar după ce a părăsit zona
indicată, relatează Washington Free Beacon cu referire la surse anonime din
Pentagon.
Submarinul rusesc, multifuncțional, din proiectul
971 Șciuka-B (Akula, potrivit clasificării NATO) a patrulat câteva săptămâni
bune în lunile iunie-iulie ale anului 2012 lângă coastele Statelor Unite.
Prezența lor în imediata apropiere de țărmul american NU A FOST
DETECTATĂ de sateliții americani și nici
de senzorii hidroacustici ai NATO respectiv ai SUA. Submarinul a fost observat
de americani doar atunci „când le-a arătat „coada” ieșind din imersie”, scrie și
Vocea Rusiei.
În timp ce specialiștii ruși se felicitau în
legătură cu manevra reușită, structurile militare din Statele Unite au devenit
subit îngrijorate de incapacitatea lor de a detecta submarinul, fiindcă nu
puteau bănui că defunctul lider al fostei URSS are asemenea capacități
operaționale.
Nici în momentul de față nu există comentarii din
partea autorităților americane sau a militarilor SUA sau NATO dar a apărut conflictul Ucraina ca și răspuns nedeclarat. Efectul pentru România însă a fost
extrem de puternic.
Submarinul Șciuka-B este principalul tip de
submarin nuclear, mai vechi dar multifuncțional, cu care este dotată Flota
Navală Militară a Rusiei. În total, au fost construite relativ recent 15
asemenea submarine. Unul dintre ele a fost livrat recent și Indiei dar,
probabil din cauza unor defecțiuni semnalate, rușii au făcut o demonstrație de
forță pentru eventualii săi noi clienți. Așa că, India a luat în leasing de la Rusia pe o perioadă de 10 ani
primul submarin nuclear din proiectul 971 Nerpa, în valoare de 980 de milioane $.
El a intrat în dotarea Forțelor Navale Indiene în 2012 (India a primit în
dotare submarinul în aprilie 2012 și a primit numele Chakra). Forțele Navale Indiene, după
demonstrația de forță a rușilor, examinează iată posibilitatea luării în
leasing și a celui de al doilea submarin nuclear proiect 971 (Șciuka-B), scria
ziarul local Times of India forte recent, în data de 17-12-2014.
Submarinul din clasa Akula după clasificarea NATO (Șciuka-B după
clasificarea rușilor) se caracterizează printr-un nivel ridicat de „invizibilitate”
și capacitate operațională. Vezi aici caracteristicile.
Submarinul strategic Sciuka-B
livrat Indiei are următoarele caracteristici după datele NATO
Rusia
are însă în intenție a dota cu nave performante noi și rachete balistice, nucleare, întreaga sa flotă strategică dar cu
submarine îndeosebi din clasa 955 Borei renunțând cred la producția celor din clasa Delfinul.
Submarinele vor fi prioritar dotate cu rachete Bulava.
Iată
caracteristicile noilor submarine, citiți-le cu atenție. Și un filmuleț semnificativ al submarinelor americane TRIDENT pentru comparație https://www.youtube.com/watch?v=TC6rdzBL9qA&feature=youtu.be E titrat în română
Cele
trei submarine 955 Borei construite in 2014, respectiv Iury Dolgoruky în
gruparea Marinei din Nord și Aleksandr Nevski în Oceanul Pacific iar Vladimir
Monomah se va alătura grăpării din Oceanul Pacific celor 6 submarine nucleare
667BDRM Delfin existente. Silențiozitatea lor este dată de sistemul de
propulsie.
Pana in 2020 se vor mai construi încă 6 submarine nucleare 955A Borei dar
dotate cu rachete suplimentare.
Nu
este de neglijat nici proiectul în derulare de dotare cu nave occidentale de tip MISTRAL.
MISTRAL
costă 1,2 miliarde euro (cu penalități de 3-10 miliarde euro). In 2015 la
început de an este prevăzută livrarea celui de al doilea MISTRAL. Deocamdată
Franța va fi acționată în judecată (vezi penalitățile) și nu este prea ușor să
renunțe la contract fiindcă numai din penalități rușii își pot cumpăra alte
elemente de interes strategic.
Interesant
la acest tip de navă sunt sistemele de protecție dar și de lovire pornind de la
cele ușoare gen Mbda Simbad systems cu unu la doi operatori sau automatizate.
Clik pe poza pentru marire imagine
Clik pe poza pentru marire imagine
Racheta
SIMBAD o vedeți aici
iar caracteristicile ei de utilizare le vedeți aici
Ca
și elemente de protecție antirachetă rușii erau interesați și de sistemele de
rachete ASTER PAAMS / SAAM (vezi aici caracteristicile)
Sistemele Navale de rachete anti-rachetă sunt și ele foarte activ promovate la
export:
PAAMS:
auto, apărare locală dar și pentru flotă (cu rachete Aster 30 & Aster 15)
SAAM:
auto și apărare locală (Aster cu 15 rachete) în serviciu în marinele franceză,
italiană și pentru export
PAAMS:
oferă principalul mod de Apărare pe navă pentru marinele din Marea Britanie (ca
Viper Sea sau tip 45 de distrugătoare), Franța (fregate Horizon) și Italia
(fregate Orizzonte)
Aster:
asigurarea de autoapărare pe navă pentru noua clasa FREMM de fregate (Franța,
Italia și la export)
Și prezentările pot continua cu foarte multe documente de excepție.
Dar, să nu uităm că astăzi se joacă strategic, din nou, pentru a câta oară, PETROLUL.
Și prezentările pot continua cu foarte multe documente de excepție.
Dar, să nu uităm că astăzi se joacă strategic, din nou, pentru a câta oară, PETROLUL.
Nu
doresc însă să fiu prea doct și agasant cu aceste informații relativ publice,
cunoscute, ce incită vizibil la un studiu aprofundat pentru cei interesați de
emiterea noii noastre DOCTRINE DE SECURITATE ȘI APĂRARE NAȚIONALĂ cu
specific țintit - Marea Neagră dar mai ales realizarea CONTRIBUȚIEI economiei
noastre și a populației la acțiunile de securitate și apărare națională într-o
formă mult mai elaborată.
Dumnezeu
să-i ocrotească pe români oriunde s-ar afla.
Lt.col.
retragere
Ioan
CEPALIGA