vineri, 5 septembrie 2014

DIN NOU, CE-I DE FACUT PENTRU TARA?

In data de 04-Mai-2014 scriam un articol similar pe blogul meu pentru a STIMULA, dupa puterile mele, "mintile luminate" ale CSAT in a intelege necesitatea revizuirii URGENTE a Strategiei Nationale de Aparare in contextul evenimentelor internationale rapid schimbabile.
Mai atrageam atentia de la nivelul meu de ofiter in retragere ca in dictionarul militar apar foarte rapid termeni si concepte noi ca "razboi asimetric, hibrid, disimulat, electronic, invizibil etc." terminologie ce dovedeste viteza cu care se schimba executarea actiunilor agresive si aparitia unor razboaie absolut noi in panoplia jurisdictionala aplicabila a Legilor Razboiului.
Agresorul si agresiunea in astfel de situatii devin termeni invechiti in descrierea comuna cu elemente total diferite normelor asimilate in clasicele definitii ce au condus la ... scrierea Legilor Razboiului.
Am propus chiar ca, expertiza multor ofiteri din SCMD sa fie antrenata in pregatirea unor variante sau sectiuni minimale din TABLOUL DE BORD al managementului viitoarei Strategii Nationale de Aparare. 
Iata ce scriam acum cateva luni in urma.
De atunci situatia zonala s-a schimbat extrem de rapid si au aparut forme extrem de fine in gestionarea crizelor si conflictelor si, pe langa NATO, iata ca si Rusia isi schimba conceptele Strategice.
Nu neg si nu diminuiez capacitatea existenta in ARMATA si SERVICII pentru conceperea noii strategii dar desi ea poate fi EXCEPTIONALA daca nu se si aplica este egala cu zero
Si o spun acum extreme de avizat fiindca de peste 14 ani de zile am tot umblat prin firme private in toata tara si in calitate de consilier managemen-marketing, dar si ca ofiter de cariera, am sesizat LIPSA TOTALA de implicare a lor in forme de aparare civila sau de sprijinire a razboiului sau prin obligatii de trecere la productia de razboi. Cat despre rezervisti si obligatiile lor prin departamentele de personal nicaieri nu a existat o simpla obligatie sau cunostinta concreta desi avea si resurse (adaposturi de protectie civila - buncare) destinate conducerii in caz de razboi. Toate au disparut din evidentele militare.
Indiferent de decizia Romaniei vizavi de acceptarea unei structuri NATO pe teritoriul nostru, este OBLIGATORIU ca si noi sa ne reevaluam fortele si sa ne definim o STRATEGIE PE TERMEN MEDIU SI LUNG care sa imcluda TOATE resursele tarii si armonizarea lor intr-o Strategie de Aparare PERFORMANTA capacitatilor noastre STIMULATE FISCAL intr-o crestere armonizata continua.
Ma intreb insa cu acelasi pesimism dat de scrierile anterioare. Oare va citi cineva aceste propuneri? Vom fi intrebati noi rezervistii sau doar vom asista pasivi la un efort subiectiv de CONCEPERE NEARMONIZATA a noii noastre strategii militare ca membri in UE si NATO? 
Vor exista actiuni vizibile de stimulare a elementelor de AUTONOMIE DE LUPTA pentru cel putin primele 10 zile de razboi, in formele moderne ale razboaielor actuale dar si din imediata apropiere zonala? Se vor antrena acele sectiuni de criza pe palierele de lupta cu care suntem agresati?
Stim ca in vechea forma strategica, cercetarea si apararea puternica a spatiului aerian reprezenta conditia PRINCIPALA de a proteja obiectivele si a rezista pana la mobilizarea resurselor de aparare.
Astazi razboiul poate incepe atipic, cu un atac concentrat informatic sau prin blocarea utilitatilor ce definesc si societatea informatizata (energia electrica in principal) dar si destructurarea fluxurilor normale de utilitati care creaza haos, cum ar fi transporturile si nu numai, ceea ce conduce si la IMPOSIBILITATEA COMUNICATIILOR pentru o conducere eficienta indiferent de etapa de razboi.
Romania trebuie sa poata CONDUCE aplicarea procedurilor de trecere GRADUALA sau IMEDIATA la situatia de razboi indiferent de palierul de agresiune al tipului nou de razboi si in principal sa asigure PROTECTIA POPULATIEI la efectele razboiului aparut pentru a evita orice panica si haos.
Dar, ORICE DECIZIE DE COMANDAMENT MILITAR s-ar lua ea trebuie sa fie CONFORMA NORMELOR aplicabile LEGILOR RAZBOIULUI si la vid de legislatie sa fie PERMANET STOCATE SI DOCUMENTATE PROBATORIU ACTELE SI FAPTELE DE AGRESIUNE.
Sper ca SCMD si forta REZERVISTILOR profesionisti sa fie antrenate in crearea "celulelor" zonale de protectie si documentare cel putin a actiunilor ostile ale agresorului, informarea corecta a populatiei cu masurile procedurale necesare de protectie si salvare a bunurilor si vietilor cetatenilor nostri.
Fac apel la intelegerea de INSTRUIRE SPECIFICA a fiecarei resurse cum ar fi de exemplu cele de decontaminare si carantina fiindca exista tot mai mult pericolul unui razboi ascuns, biologic sau chimic, fiindca nuclear este pe langa vizibil imediat dar si imediat condamnabil. 
La fel si actiunile si operatiile militare in acest domeniu se face cu specialisti de exceptie domeniu in care media trebuie sa fie antrenata eficient in aplicarea masurilor de contracarare.
PACEA se apara prin ANTRENAREA PENTRU RAZBOI astfel incat PIERDERILE sa fie minime.
Nu trebuie sa ne temem de aceste exercitii derulate chiar la nivel national fiindca ele reduc pierderile chiar si in caz de CATASTROFE provocate sau naturale.
Economia noastră TREBUIE sa fie repusă pe făgașul CONTRIBUȚIEI la necesarul de RĂZBOI și elaborate legile necesare în acest sens inclusiv cea a rechizițiilor.
Dacă priviți cu atenție evoluția actuală a țărilor lumii, inclusiv BRICS, veți observa TENDINȚA unanimă de a PRODUCE fiecare cât mai mult din armamentul propriu necesar. Conform noii politici de stat chiar ale Indiei, jumătate din volumul total de armament și tehnică militară necesară lor trebuie să fie în următorii ani de producție proprie.
Se aude la CSAT? De producție PROPRIE! Noi astăzi am decăzut atât de mult încât nici MUNIȚIA pentru armamentul de infanterie nu suntem capabili sa ne-o asiguram ÎN TOTALITATE de la intern. RUȘINE CSAT!!!

05-sep-2014
Lt.col retragere
Ioan CEPALIGA

Niciun comentariu: